Dante Coremans Jaaroverzicht 2015

Ploegvoorstelling

Ieder jaar opnieuw proberen ik een video te maken met de mooiste momenten van het afgelopen jaar. En elk jaar zeggen we op het einde van het filmpje, beter doen volgend jaar kan bijna niet, en toch was het dit jaar weeral een geweldig jaar.
Hij was al sterk, maar is dit jaar uitgegroeid tot een nog  sterkere, uit de kluiten gewassen puber. Maar nog altijd even vriendelijk en sympathiek voor Jan en alleman.

2015 is dan ook een mooie afsluiting van een periode waar hij met trots de de laatste jaren de kleuren van het Kalas Cyclingteam verdedigde. Van 2011 tot 2015 kwam hij uit in de groen-zwarte kleuren, van deze ploeg uit Schriek. destijds werd hij gecontacteerd door Jurgen “Don Jeanke”, met de vraag of zijn uitslagen eens te mailen. Het duurde niet lang of hij werd met open armen ontvangen, een ploeg waar  renners vrienden waren, waar er gelachen werd op training en plezier gemaakt werd. Dante was al een veelwinnaar, reeds vanaf zijn eerste jaren stond hij meer op dan naast het podium, maar hij was vooral een mountainbiker. Kalas stond meer bekend als cyclocrossploeg, echter hij bleef alles combineren, en als het uitkwam ging hij eens meestrijden in een wegkoers, dit werd meestal nadien omschreven als “saai”.

Winst-te-Retie

Op die 5 jaar bezorgde hij in zijn eentje voor 131 overwinningen. In totaal verzamelde hij 5 Belgische titels, 5 x Kampioen Van Vlaanderen en 8 provinciale truien. En is hij één van de dominantste renners geweest tijdens de jeugd categorieën.

Op die 5 jaar heeft hij  gelachen en gespeeld op zijn fiets, plezier maken was het motto. De eerste jaren was de pa wat te gedrevenen kon hij zijn zenuwen soms niet de baas, nu is het alleen nog de ma die tijdens de kampioenschappen terug te vinden is voor de wedstrijd. Op die 5 jaar werd hij steeds geweldig begeleid door Eddy Hendrickx, een man met passie voor het fietsen en één van de jeugdtrainers destijds. Samen met zijn vrouw Liesbeth werd er gezorgd dat er wekelijks een pak renners aanwezig waren op de trainingen, weer of geen weer. Ik denk zelfs dat Dante geen 5 trainingen gemist heeft op al die jaren. Er werd steevast getraind in de zomer met de wegfiets en in de winter met de cyclocross. Je kwam wel meer en meer Kalas boys tegen op een mountainbike wedstrijd. En ook al wonen we niet in Oostenrijk, tijdens het mountainbiken leerde je wel je fietsje onder controle houden. Dit jaar won Kalas we zelfs het algemene klassementen de Kids Challenge.

Antwerpen

Waren er ook mindere periodes? Uiteraard, in 2014 wilde Dante stoppen met fietsen. Hij zag het even niet meer zitten, echter dit was van korte duur datzelfde weekend won hij zijn wedstrijd, met de glimlach. We waren blijkbaar niet de enige, blijkt dat sommige renners het soms even helemaal niet zien zitten.  School, vrienden, druk, playstation, …. ???? En zoals in elke club draait het soms om centen, ook bij Kalas was het niet anders. Wanpraktijken leidde tot een herstart van de club in 2015, het volledig bestuur werd bedankt voor bewezen diensten. Eddy Hendrickx werd voorzitter van de club. 2015 werd dan ook een overgangsjaar, maar gelukkig bleef de club bestaan.

Cyclocross Heppen Kampioenschap Van Vlaanderen 2013 217 (1)

In de loop van 2015 werd Dante  gecontacteerd door Jurgen Mettepenninge. Zijn uitslagen waren ook hem opgevallen en we kregen de kans om reeds vanaf 2016 over te stappen naar Lares-Doltcini de opleidingsploeg van Marlux-Napoleon games, ze hadden nu ook al wat aspiranten en wilde dit nog wat beperkt uitbreiden. We waren gecharmeerd door Jurgen, maar tegelijkertijd waren we nog wat terug houdend. Er werden nochtans geen eisen gesteld, we mochten ons programma   zelf opstellen. Het was wel de bedoeling dat de focus in de volgende jaren op het cyclocrossen zou liggen. We hadden nog  aanbiedingen ontvangen, zelfs uit de mountainbike wereld. Maar het verhaal van de immers sympathieke Jurgen Mettepeningen stond ons het meeste aan. We hadden toch nog even geïnformeerd bij andere jeugdrenners , Jurgen staat daar gecatalogeerd als zeer correct. Ik had van in het begin Eddy Hendrickx op de hoogte gebracht van deze gesprekken, het jaar voordien kon Dante immers ook uitkomen voor een mountainbike ploeg en zelfs blijven rijden voor Kalas als cyclocross-wegrenner indien zij akkoord gingen, echter dit werd destijds beantwoord met een “Njet”. De sponsors stemde blijkbaar niet in, raar want er werd geen enkele mountainbike training georganiseerd op de club ….? Het feit dat Kalas in een overgang jaar zat zorgde blijkbaar ook voor de nodige strubbelingen, op sommige vragen kreeg men de belachelijkste antwoorden die je je maar kan inbeelden. Het vertrouwen was bij mij weg en nog erger, het maakte hun blijkbaar niet uit of Dante nu wel of niet nog voor de club zou rijden.

Butgenbach Dante 2012 (150 of 164)

Ok, het is misschien niet leuk als een van je uithangborden naar een andere ploeg gaat. Maar veel moeite werd er voor die kerel nu ook niet gedaan, zonder hierover uit te breiden. Dat er niemand aanwezig was van het bestuur op de Kampioenschaps wedstrijden valt onder de noemer ….. zeer jammer. Maar hier zal dan wel een plausibele reden voor geweest zijn.
Maar toch wil ik Eddy en Liesbeth bedanken voor de afgelopen jaren. Hij heeft geen enkele training tegen zijn zin afgewerkt, alleen het laatste jaar was blijkbaar de relatie wat bekoeld, maar dit zal te wijten zijn aan de reorganisatie en alle zorgen die dit teweeg brengt. Het feit hoe jullie nu reageren is dan ook jammer te noemen. Wees gerust Eddy, alles wat ik tegen iemand anders heb gezegd weet jij ook. Ik wens jullie veel succes met de herstart van Kalas en ik ben er zeker van dat jullie dit geweldig gaan doen. Besef wel dat jullie de afgelopen jaren tal van talenten onder jullie toezicht waren, Dante was één van de velen. Hopelijk is er eentje van al die talenten die later kan doorbreken. Het zou mooi zijn. Kalas Boys, ik blijf roepen, supporteren en foto’s nemen van jullie. We zullen elkaar nog veel tegenkomen, succes. Blijkbaar beginnen jullie volgend jaar ook met mountainbike trainingen, misschien heeft Dante sommige dan toch beïnvloed.

Jaaroverzicht 2015 from Dirk Coremans on Vimeo.

Over Dirk Coremans

Ik schrijf al jaren artikelen voor de website van mijn zoon. Geen enkel artikel word door Dante zelf geschreven. Ik schrijf deze dan ook als vader van zijnde, met soms gesmaakte en minder gesmaakte inzichten betreffende sommige wedstrijden. Dante leest wel alle berichten en waardeert enorm de steun en reacties van supporters, waarvoor dank.

Ook intressant

Geel, hoop doet leven

Het einde lijkt inzicht met die vervelende hoest, voor en na het BK mtb nog …

X